![]() |
Bilen hittad |
Måndag morgon kl 9:00 skulle vi träffa säljarna och se på bilen. Jag kände direkt att den vill jag ha den var faktist finare än förväntat, och så brukar det sällan va. Men en förutsättning att det skulle bli affär var att de skulle fixa alla papper åt oss för det är ganska bökigt att köpa bil i Tyskland.
Först ska jag ha en försäkring på bilen i mitt namn, sedan ska den registreras på mig och en skatt ska betalas till tyska staten. När det var gjort fick man gå till en skyltmakare som tillverkade registerskyltar åt mig. Sedan tillbaka och montera på regskyltarna på husbilen. Nu måste vi åter igen till Tyska registerbyrån och visa upp husbilen och de ska se ramnumret sedan är man klar. Man får nog räkna med att hela proceduren tar några timmar.
På eftermidagen var vi klara och vi började vår hemresa. Nu skulle vi först tillbaka till Frankfurt hahn med hyrbilen. Ovan med så stor bil så tog jag det försiktigt i början och höll väl mellan 80-90 km/h. Men efter en 50 km började en röd lampa lysa på instrumentpanelen, som jag inte hade en aning om vad den betydde. Jag stannade och vi fick börja söka i manualen. Det visade sig vara spärren i bakaxeln som var aktiverad. Det hjälpte inte hur vi vred knappen till spärren, vi fick den inte att slockna. Jag tyckte det verkade konstigt och jag provade försiktigt att köra och svänga det gick bra och jag svängde mera, inget brytande så vi ansåg att spärren inte är aktiverad utan måste va jordfel. En stor lättnandes suck och vi kunde fortsätta. Vi återlämnade hyrbilen och åkte iväg en bit innan vi stannade för middag.
Efter middagen så skulle det bära av hemåt via en butik som Anders ville till, men den var redan stängd för dagen. Men någonstans i närheten av Münster så stannade vi vid en liten butik och handlade lite att äta och annat vi behövde. Jag körde kanska länge men någonstans i närheten av Bremen så bytte vi och Anders fick ta över rodret. Jag gick bak till sängen för att försöka sova, men det blev nog bara försöka för de tyska vägarna är så fruktansvärt ojämna och längst bak så hoppade det fruktansvärt. Efter en timme gav jag upp och flyttade till soffan där slumrade jag nog till en stund men man vilade lite åtminstone. Anders körde upp till Puttgaden, där vi fick en liten paus och sedan fortsatte han säkert halva vägen genom Danmark.
Efter middagen så skulle det bära av hemåt via en butik som Anders ville till, men den var redan stängd för dagen. Men någonstans i närheten av Münster så stannade vi vid en liten butik och handlade lite att äta och annat vi behövde. Jag körde kanska länge men någonstans i närheten av Bremen så bytte vi och Anders fick ta över rodret. Jag gick bak till sängen för att försöka sova, men det blev nog bara försöka för de tyska vägarna är så fruktansvärt ojämna och längst bak så hoppade det fruktansvärt. Efter en timme gav jag upp och flyttade till soffan där slumrade jag nog till en stund men man vilade lite åtminstone. Anders körde upp till Puttgaden, där vi fick en liten paus och sedan fortsatte han säkert halva vägen genom Danmark.
Anders bjöd på ala carte på båten, och det var gott. Sedan till hytten och vi sov som små barn, tills en dam kom och ropa i hyttdörren.
Onsdag morgon och vi anlände Långnäs 03.20. När vi kom iland på Åland så var det svinhala vägar men vi körde sakta hemmåt till Dalbo med Anders och vidare till Sund. Hemma äntligen klockan 04:30. Men jobbet kallar kl 7:00.
1900 km blev det i princip non stop körning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar