Semestern dit näsan pekar dag 10

Efter en väldigt varm och klibbig natt trots taklucka och båda fönster i bodelen öppna så det blåste in så kom vi inte under 28 grader inne i husbilen så steg vi upp och fixade sedvanlig frukost.
Personal från campingen gick och krattade ihop barr, stora sådana, efter nattens blåsväder. då vi såg hade de ca 7-8 sopsäckar fulla med barr... kan tilläggas att dessa barr är inte som våra små tallbarr utan ca 8-10 cm långa. Som vi nämnde igår redan, att det blåste rejält. Ingen lätt sommarvind där inte.
Vi åkte sen iväg och tog lite motorväg. Som på flere ställen så är det sk Pay Toll. Man tar först en biljett bara helt enkelt när man kör på motorvägen så att säga. Sen åker man så långt man ska och vid varje avfart så betalar man beroende på hur långt man åkt - baserat på var man fick sin första biljett så att säga.
Lät säkert krångligare än vad det är. Rätt praktiskt egentligen. Vi betalade 2,18 euro för den bit vi åkte. Nu har jag inte exakta km men en bra bit i alla fall.

Här har vi kommit till Zedar. Klockan är nu ca 10.00 och temperaturen ute är ca 32 grader redan. Blir nog en varm dag.
Vi parkerar bilen på en parkering, där en trevlig man visar oss vägen till centrum och tja är tillmötesgående helt enkelt.
Tycker inte det hör till det allra vanligaste här annars. Jo vanligt hyfs men inget extra serviceminded har vi upplevt ännu. Inte "det lilla extra" alltså. Bara han här mannen än så länge ;-)

Vi knatar på i värmen in mot gamla stan i Zadar.
Verkar mysigt.
Vi närmar oss muren in och även här som några korsningar innan stod det en vitklädd dam (eller herre) och visslade i visselpipa och viftade trafiken då rödljusen verkade vara ur funktion.
Zadar är en charmig stad. Gammal, små gränder, uteserveringar... en massa folk också men det får man väl räkna med.

Inne i Zadar.
En stad med gamla anor. 3000 årig historia och ett värdefullt kulturarv om man får tro google.
Vi hade eg inte kollat upp någonting om staden annat än att folk skrivit/pratat om att det är en mysig stad så vi tänkte att shoot...
Fin var den. Mysig. Gammal, liten men ändå charmig.

Fint eller fult, det återstår att döma i betraktarens öga.
Zadar
Efter promenad runt, lite lunch på en uteservering och lite mer traskande i dryga 32 graders värme gav vi upp och gick till bilen. Man orkade helt enkelt inte.
Vi åkte iväg, och efter nån timme så beslöt vi att börja leta nattplats. Hade fått tips om en camping som hette Filip, av Henriks föräldrar som tidigare i år åkt omkring här. Men Filip var full så att säga.
Vi rullade vidare och frågade på en par ställen till, men fullt fullt. Någon sa att de hade fullbokat även hela augusti ut.
Värmen steg och vi var uppe i över 35 grader i skuggan, rätt varmt och gott om man säger så - inga yllesockor behövdes.
Vi kommer till Camping Oasa Mira.
Man såg när man kom att detta är kanske inte det billigaste alternativen men att åka omkring och leta så går det ju också bränsle och tid så vi tänkte att om det finns plats så tar vi det...
Snyggt och fint.
Inte allt för stor, inte allt för rojvig.
Otroligt snygga och välskötta servicehus. Men priset...
Servicehusen. I en snygg böj på utsidan fanns diskmöjligheter. Inne fanns toaletter och duschar, även familjedusch för den som behöver det.
På området fanns möjlighet att tvätta båten, ställa upp båttrailer, hunddusch, affär (dock lite snålt med matvaror), restaurang, strand och ska även finnas pool men den var vi aldrig och kollade in.
Vid toaletterna och dusharna.
Som sagt, snyggt och rent.
Armband som man blippade sig in på toa och duschar och till strand mm så inte obehöriga kommer dit.
Vi hade tänkt va så snåla så vi skulle laga oss egen mat ikväll -  i och med att campingen kostade 64 euro per natt så... men i lilla affären på campen fanns eg inget kött som vi lockades av. Fanns korv och någo fisk i frysdisken men det lockade oss inte så vi gick till en restaurang istället, på området, och åt och drack.
Kryddorna ja... fasen vad snåla de är på kryddor här ;-)
Från restaurangen på campingområdet.
Efter maten tog vi en liten promenad.
Strosar och bara "är".
Herr Hagström ut på promenad.
Vattnet är fint och blått/turkost nog jo.
Stränderna har inte imponerat så mycket.
Men nåväl  vi har mer att se än.
Helt plötsligt ser vi att vi hamnat på en nakenstrand.
Hoooops.
Vi behåller kläderna på och knatar mot bilen istället.
Japp 64 euro natten...uj.. japp det är högsäsong, det är vi medvetna om men prisskillnad mot de övriga vi varit på är rätt stor.
Nåväl... det är som det är.
Vi sätter oss vid bilen, slappar och lyssnar på de skränande cikadorna.
Tar ett glas vin. Henrik hjälper en granne med en krånglande markis. Bella tar det allmänt lugnt.
Ja, med det säger vi God Kväll.
Vi har haft en varm och skön dag igen.
Tjooopp och so long från Knasen med besättning.