Semestertripen Dag 26

Vi tackar för oss på Lytskovs camping och rullar iväg i det gråruggiga vädret.
Åker över Öresundsbron vilket för oss kostar 60,29 euro. På svenska sidan har de passkontroll och vi sträcker fram båda personpass samt hundpasset men det ger de tillbaka direkt utan att ens öppna det så så himla noga var de kontrollerna.
Vi tar lunch på ett häftigt och mysigt ställe  som hette Bellas Place - så passligt.
Kul inredning och god mat.
Kan inte låta bli att bildbomba lite, bara storgillade stället.
De verkar även ha musikuppträdanden där och kan tänka mig att det blir drag i lokalen då.
Denna käcka dam hälsar oss välkomna då vi kom, fast lite tystlåten och blyg verkade hon.
Efter lunchen så åkte vi till Karslkrona.
Där var tanken att vi skulle stanna för kvällen och gå runt och strosa lite och även besöka bilmuseet där.
När man köpte biljett till bilmuseet så ingick även biljetten till Porslinsmuseet så vi tog en liten snabbsväng där också.
700kvm porslin, 52 montrar med porslin i alla dess former och färger så för den som är intresserad av sånt kan man nog fördriva en stund där.
Det fanns ju porslinsfabrik här i Karlskrona ända sedan första världskrigen gick mot sitt slut.
Hit på Hamngatan flyttades produktionen 1918 och då inregistrerades företagsnamnet AB Karlskrona Porslinsfabrik.
I samma hus som porslinsmuseet finns även Bilmuseet. Albinsson&Sjöberg Bilmuseum om vi ska vara korrekta.
Enligt broschyren så skiljer sig detta museum fr andra genom att de valt att skildra milstolpar förknippade med förlagets motortidningar.
Kanske ni känner igen flere av fordonen från reportagen i tidningar.
Men denna känner väl alla igen?
Näj, jag ää inte bittär... ;-) som en härlig herr Gustavsson skulle sagt. Tony Richardssons åkdon.
En härlig Chevrolet Bel Air med matchande vagn.
En Duett Hot Rod. Mannen bakom denna skapelse var Hasse Z Zetterqvist.

Samma bil som ovan, fast från annan vinkel.
Tjusig var den, ett härligt bygge.
En Hudson Hornet -51.
Från filmen Cars.
Gustav VI:s Caillac.
Levererades till Stockholms slott 23 april 1957.
Den har bla också figurerat i Lilla Jönsson liga filmerna.
En lite annorlunda skapelse, tjusig även den.
Moonshine Trickster. Mannen bakom bygget heter Carlos Stenson, och berättar att målet var att bygga en hoj fr slutet av 1800 talet så som människorna då trodde att en framtidsmotorcykel skulle se ut.
Den har en båtmotor med vattenkylning.

Fikadags, på Lennars konditori.
Ingen sommarvärme alls och några regndroppar kom det - sidvägen pga blåsten. Men har man semester så har man och skam den som ger sig.
En liten del av ställplatsen .
En av damerna i en husbil trodde hon var kung över stället och härjade på med folk. Men man ler lite fånigt, ruskar på huvudet och går därifrån bara då vi vet att vi har rätt och även pratat med han som sköter om stället hur det skulle parkeras.
Endel vill ju bara tro att de kan och vet allt.
Denna tyska bil sov också över här.
Förmodar att den tar sig fram lite här och där.
Drakar mötte vi också i hamnen.

Efter ytterligare promenad under dagen så gick vi på middag till hamnkrogen som var närmast för att vi var lite lata, vädret var lite tassigt och för att Bella skulle slippa va ensam i husbilen så länge - och nej det var som sagt inte soligt och varmt, snarare tvärt om :-)

Kan varmt rekommendera restaurangen Sjörök om ni är i Karlskrona.
Nära gästhamnen, utsikt över vattnet, trevlig och kunnig personal och jättegod mat.

I övrigt allt väl.
Tjoflöjt från Knasar och Skuttar.

1 kommentar:

  1. Jag läste på Facebook-kommentaren online av en journalist baserad på Förenta staterna avslöjade hur hon hittar ex-kärlekspar pojkvän tillbaka 2 månader efter uppbrott. Jag skickar e-postmeddelande för att kontakta samma Dr.Oduduwa, jag har tro på att saker kommer att fungera till mitt bästa, jag vet att vittnesmål är bevis i verkligheten. Jag insåg att det här skulle vara bra att dela här på detta bloggkommentaravsnitt, för att hjälpa alla som önskar locka till sig kärlek och förtroende till äktenskapshemmet, eftersom jag vet att det kommer att inspirera andra också att återupprätta ex-kärlekspartner snarast tillbaka inom 3 dagar .
    Jag hade turen att skriva ner Dr.Oduduwa e-postkontakt jag träffar online. Jag skickar snabbt e-postmeddelande för att kommunicera med Dr.Oduduwa inom två dagar Dr.Oduduwa hjälpa mig att utföra magiska kärleksförtryck för att föra tillbaka min kärleksman hem, bara 2 dagar det fungerar och min man ringde mig på telefon för att be om ursäkt, Dr.Oduduwa hålla till hans lovade att hjälpa mig och han samlade bara få information mina namn och foto Bild av båda älskare med ljusstickor och andra material som krävs för att göra kärlek till en framgångsrik aktivering. Han anslöt sig tillsammans med magiska kärleksdelar inkantationsbön. I dag vittnar jag med glädje och lycka till världen ... detta är ett av de mest glada ögonblicken i mitt liv. Dr.Oduduwa den storslagna kärleks-stavningen, Lunch förtrollning Kärleksdel på min vägnar för att återlämna min ex-make med sin trollformelande kärleksförtrollningsbön. Jag rekommenderar starkt Oduduwa till alla som vill återställa verklig kärlek och förtroende för äktenskap och trasiga kärleksförhållanden kan förena.
    {dr.oduduwaspellcaster@gmail.com}

    SvaraRadera