Sommartripen längs Romantiska vägen mm 2015

Då var det dags för semester! Förra sommaren hade inte Henrik semester så nu ska vi njuta dubbelt upp :-) Vi åkte med morgonfärjan till Kapellskär och rullade sedan iväg på vår färd.
Här har vi stannat till vid Sillekrog, nära Nyköping för att sträcka lite på benen.
Rullar på genom Sverige, och möter lite alla sorters väder.
Tar lite snabblunch på Rasta i Mjölby - har nog ätit godare måste jag säga men visste ju nånstans där inne från tidigare att Rasta inte är nån femstjärnig restaurang iofs. Men mätta blev vi.
En liten gråmulen vy längs vägen, nånstans i jämnhöjd med Visingsö tror jag mej minnas. :-)

Vid Gränna tyckte Henrik att jag skulle testa på att köra. Premiärtur för mig att köra husbilen.
Den förra stora bilen så krävde ju lastbilskort och det har jag inte så jag behövde aldrig köra - men nu behövs bara personbilskort så vi tänkte att det kan ju va bra att ha testat lite ifall nåt skulle hända nån gång man är ute.
Det gick nog bra, lite pirrigt i början att bli omkörd el köra om lastbilar/långtradare. Men övning ger ju färdighet sägs det så...

Vi tog sen in vid Bengt i Örkelljunga och tog in på ställplatsen, och där tänkte vi stanna i natt.
100 sek per natt med el så det var ju ok - så kan man passa på att tömma tankar och fylla på också om man vill.
I morrn fortsätter vi på vår väg neröver.
Uppdaterar så fort vi hittar internet längre neröver.
Allt väl så här långt.

11 kommentarer:

  1. Önskar er en trevlig resa och visst är det bra att bägge kan köra bilen, träna på bara hihihi
    Kram Yvonné

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Joy! Ja det är nog bra, behövs ju bara att den ena stukar foten eller kroknar i magsjuka eller nåt och man behöver åka hem ...

      Radera
  2. Hoppas att ni får en riktigt fin semesterresa. Bra att även du kan kör för som sagt det kan ju hända att gubben blir sjuk eller något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, ja absolut! Så sant så. Ska träna lite mer så man känner sig ännu säkrare.

      Radera
  3. Härligt att ni är på väg! Kul att se var ni hamnar! Bra att du oxå kan köra. Många uppmanar mig att ta körkort, men det känns som en så lång resa, från att aldrig ens ha kört en moppe till att köra Freedom... Det tar emot och Peter är nöjd med att köra, så jag tror inte att det blir av... Även om jag vet att det vore bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Ja som sagt, förra bilen som krävde lastbilskort så tyckte jag också att kändes lite "övermäktigt" på nåt sätt. Men nu krympte ju bilen ;-) och nu när jag kan så varför inte nån gång... maken är nog nöjd att köra han också så att jag gör det nog bara ibland kan jag tänka. Ska uppdatera så fort vi kommer åt wifi. Tjingling och ha en fortsatt bra resa ni också.

      Radera
  4. Vi tar till Åland i år och vidare över öarna till Finland.
    Önskar er en trevlig resa. Ha nu en bra semester ska bli kul att följa er.
    Nisse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nils Åke! Hoppas ni ska trivas på Åland. När åker ni dit? Får stå och vinka åt er längs vägen om vi är hemma då ;-)

      Radera
    2. Färjan går den 29/6 till Åland.
      Nisse

      Radera
  5. Härlig vara på väg som fd husbilsägare så reser jag via er , men helt ärligt är det inte lite lite lite snålt av b i Örkelljunga att ta betalt , rena lockelsen att stå där och gå in och ...hur många har inte bytt upp sig inne i butiken , trevlig resa MB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, ja det är säkert en vinst för dem alltså B i Ö. Man går ju ofta in och betalar och "råkar" hitta nåt man vill ha... Men men...

      Radera